Deklaracja
Deklaracja w sprawie opłat
Podstawowym obowiązkiem formalnym związanym z przystąpieniem do nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, który ciąży na właścicielach nieruchomości zamieszkałych jest złożenie do Urzędu Miasta Szczecin deklaracji o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi dotyczącej nieruchomości zamieszkałej.
KTO składa deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
- Właściciel nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy,
- Właściciel nieruchomości, w której prowadzone są wyłącznie:
- placówki opieki nad dziećmi do lat 3,
- przedszkola,
- szkoły (podstawowe, gimnazja, ponadgimnazjalne, artystyczne),
- zespoły szkół.
UWAGA! Od 01 stycznia 2021 nie można zadeklarować braku segregacji odpadów.
TERMIN złożenia deklaracji:
- W terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca - DLA NIERUCHOMOŚCI ZAMIESZKANYCH,
- W terminie 14 dni od dnia powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych - DLA NIERUCHOMOŚCI, w których prowadzone są wyłącznie ww. placówki,
- W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości opłaty - w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana – DLA WSZYSTKICH WW. NIERUCHOMOŚCI.
Na podstawie złożonej deklaracji nieruchomość zostanie wyposażona w pojemnik/pojemniki do gromadzenia odpadów, a właściciel będzie regulować opłatę za odbiór i zagospodarowanie odpadów w wysokości wynikającej ze złożonej deklaracji.
CO SIĘ STANIE, jeżeli właściciel nieruchomości nie złoży deklaracji:
- Zostanie wezwany do złożenia deklaracji, a jeżeli tego nie zrobi:
- zostanie na niego nałożona kara porządkowa (aktualnie do 2.900 zł),
- zostanie wszczęte postępowanie i po jego zakończeniu zostanie wydana decyzja określająca wysokość opłaty.
Terminy dokonywania opłaty
• 15.02 (za styczeń i luty),
• 15.04 (za marzec i kwiecień),
• 15.06 (za maj i czerwiec),
• 15.08 (za lipiec i sierpień),
• 15.10 (za wrzesień i październik),
• 15.12 (za listopad i grudzień).
Nowe deklaracje w 2022 r.
Kto powinien złożyć nową deklarację? Ponad 6 tys. właścicieli nieruchomości zamieszkałych, którzy swoją opłatę wyliczają w oparciu o ilość zużytej wody. Wszyscy oni winni po upływie 12 miesięcy liczonych od pierwszego dnia miesiąca obowiązywania ostatniej deklaracji złożyć nową deklarację i tym samym na nowo wyliczyć wysokość opłaty za odbiór odpadów, która będzie obowiązywać w danym roku. Obowiązek dotyczy nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej, oraz nieruchomości jednorodzinnych, w których średniomiesięczne zużycie wody na nieruchomości nie przekracza 6 m3 * (dotyczy właścicieli nieruchomości, którzy składali DOP-2).
Na podstawie Uchwały Nr XXXII/937/21 Rady Miasta Szczecin z dnia 19 października 2021 r. od dnia 01 stycznia 2022 r. na terenie Szczecina obowiązują nowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Urząd Miasta Szczecin zawiadomi właścicieli nieruchomości o nowej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wynikającej ze zmiany stawki.
Właściciele nieruchomości zatem nie muszą składać nowych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
WYJĄTKI:
- Deklarację powinny złożyć osoby wyliczające opłatę za śmieci w oparciu o ilość zużytej wody, dla których początek okresu obowiązywania tej deklaracji to styczeń 2021 r.
- Deklaracje powinny złożyć osoby, które aktualną wysokość opłaty mają określoną w drodze decyzji,
- Deklarację powinny złożyć osoby zgłaszające każdą zmianę inną niż zmiana stawek.
RODZAJE FORMULARZY
Właściciele nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej, w której średniomiesięczne zużycie wody przekracza 6m3 wypełniają i składają deklarację DOP-1.
Właściciele nieruchomości w zabudowie wielorodzinnej oraz w zabudowie jednorodzinnej, w której średniomiesięczne zużycie wody nie przekracza 6m3 wypełniają i składają deklarację DOP-2. Jeżeli właściciel nieruchomości, składać będzie deklarację dotyczącą kilku nieruchomości musi wypełnić również załącznik/ki ZOP-2.
Właściciele nieruchomości, w której prowadzone są wyłącznie: placówki opieki nad dziećmi do lat 3, przedszkola, szkoły (podstawowe, gimnazja, ponadgimnazjalne, artystyczne), zespoły szkół wypełniają i składają deklarację DOP-3.
Deklarację można złożyć na trzy sposoby:
- Wypełnić elektronicznie deklarację poprzez stronę e-urząd i podpisać ją z wykorzystaniem Certyfikatu Kwalifikowanego lub Zaufanego Profilu E-PUAP;
- Pobrać formularz do druku ze strony i po wypełnieniu deklaracji:
- przesłać podpisaną deklarację pocztą na adres: Urząd Miasta Szczecin, Wydział Podatków i Opłat Lokalnych, Plac Armii Krajowej 1, 70-456 Szczecin z dopiskiem: „DOP-1”, „DOP-2”, lub „DOP-3"
Urząd Miasta Szczecin uruchomił 3 stycznia 2014 r. zmodyfikowany generator deklaracji, który jest dostępny dla wszystkich właścicieli nieruchomości. Skorzystanie nie wymaga konieczności rejestrowania. Generator prowadzi "za rękę" wypełniającego i zweryfikuje dane. Co ważne dane zapisane w generatorze mogą być przechowywane i w razie składania kolejnych deklaracji, będzie można z nich korzystać.
Właściciele nieruchomości posiadający kwalifikowany podpis elektroniczny lub Profil Zaufany E-PUAP po wypełnieniu deklaracji będą mogli ją wysłać przez Internet i tym samym wypełnić ciążący na nich obowiązek
Właściciele nieruchomości nie dysponujący kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub Zaufanym Profilem E-PUAP po wypełnieniu deklaracji winni ją wydrukować, podpisać i przesłać pocztą lub dostarczyć do Urzędu Miasta. Dopiero wówczas wypełnią ciążący na nich obowiązek. Samo wypełnienie deklaracji na stronie nie wystarczy.
INFORMACJE:
Informacje dotyczące wypełnienia DEKLARACJI pod numerami telefonów:
91 435 1239, 91 435 1202, 91 435 1210, 91 435 1220, 91 435 1179, 91 435 1213.
Informacja w sprawie wpłat, wysokości salda: platności@um.szczecin.pl lub pod numerem tel. 91 4245 398
Dodatkowo informujemy, iż w przypadku spraw prowadzonych przez Wydział Księgowości numery telefonów do kontaktu z pracownikami są każdorazowo podawane w wysłanych dokumentach